תמר - התשובה הבריאה לתשוקה למתוק!

מאת מרב מור-אופיר | תזונאית קלינית, יועצת מדעית למועצת הצמחים

תמרים מתוקים ובריאים

כולנו, בכל גיל, אוהבים מתוק וחושקים מדי פעם במשהו מתוק. החשק למתוק יכול להופיע בנקודות זמן שונות
לאורך היום: בבוקר, לאחר ארוחת הצהריים, אחר-הצהריים, בערב לאחר יום עבודה, לצד משקה חם ועוד. מעבר
לצורך שלנו באנרגיה או בפינוק, ההסבר לתשוקה שלנו למתוק גנטי - אנחנו מוטים גנטית להעדיף טעם מתוק כיוון
שמזונות מתוקים, בתקופות קדומות, היו באופן טבעי מקורות טובים ובטוחים לאנרגיה ולחומרים מזינים. כמובן
שכיום אנחנו מוצפים במזונות עתירי סוכרים מוספים, שאינם מומלצים בצריכה מוגברת.


התמר, אחד מסמלי ראשית השנה, הוא פרי שלם ובלתי מעובד, המספק תשובה טבעית ובריאה לצורך שלנו במתוק
לאורך כל השנה. לתמר טעם עשיר ומרקם "טופי" מפנק והוא עונה על הצורך במתיקות ובפחמימות באופן טבעי
ומספק, תוך שהוא מציע שורה ארוכה של יתרונות בריאותיים:


1. דל שומן לעומת מתוקים אחרים - תכולת השומן בתמר אפסית, לכן הוא מכיל מעט קלוריות יחסית למתוקים
נפוצים אחרים כמו שוקולד. בעוד ששוקולד מכיל 30 אחוזי שומן ויותר, בתמר פחות מחצי אחוז שומן. לכן תכולת
הקלוריות בתמרים יבשים היא רק כמחצית מתכולת הקלוריות בשוקולד. בזנים כדוגמת התמר הצהוב הטרי, או
התמר הלח, תכולה קלורית נמוכה אף יותר. 2 תמרים יבשים בינוניים או 3 קטנים יספקו כ-82 קק"ל וכ-0% שומן.


2. עשיר בסיבים תזונתיים - ממחקרים עולה כי המג'הול הישראלי, מלך התמרים, מכיל כמות מרשימה ביותר של
8 גר' סיבים תזונתיים ל-100 גר'. הסיבים התזונתיים שבתמר ממתנים את קצב ספיגת הפחמימות לדם ותורמים
לתחושת שובע. ואכן, מחקרים חדשים שהתפרסמו בעשור האחרון, ובדקו תמרים מזנים שונים, מצאו שקצב ספיגת
הפחמימות לדם לאחר אכילת תמרים (האינדקס הגליקמי) בינוני-נמוך ואינו גבוה כפי שסברו בעבר. הסיבים
התזונתיים תורמים גם לשמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול ולהגנה מפני סרטן המעי הגס.


3. עשיר במינרלים - התמר מהווה מקור ל-9 מינרלים: אשלגן, מגנזיום, ברזל, סידן, נחושת, אבץ, זרחן, מנגן
וסלניום ול-6 ויטמינים מקבוצה B. רבים מן המינרלים הללו חשובים לבריאות העצם ולמניעת יתר לחץ דם.


4. יחס נתרן:אשלגן – צריכת נתרן מוגברת עלולה לגרום להתפתחות יתר-לחץ-דם. להבדיל ממרבית המזונות
המעובדים, העשירים בנתרן שמקורו בתוספת מלח, בתמר לא רק תכולת נתרן אפסית, אלא גם תכולת אשלגן גבוהה ביותר. לכן היחס בין נתרן לאשלגן גבוה מאד, ועומד על סדר גודל של 500:1. מחקר גדול שפורסם לאחרונה הראה, כי
ככל שהיחס נתרן-אשלגן היה גבוה יותר, כך שעור התמותה ממחלות לב וכלי-דם וממחלות נוספות היה נמוך ב-עד
כ-50%!


5. עשיר בנוגדי חמצון – התמר עשיר בנוגדי חמצון המכונים פוליפנולים. מחקר שנערך על-ידי חוקרי הטכניון
והמרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, בראשותו של פרופ' מיכאל אבירם בדק השפעות שונות של צריכת 100 גר' תמרים
ליום מזני מג'הול וחלאווי, למשך 4 שבועות. נמצא כי אכילת התמרים תרמה להפחתה ברמות הטריגליצרידים בדם
בקרב הנבדקים, וכן להפחתה בתהליכי החמצון בדם.

במחקרים נוספים שערך פרופ' אבירם, נמצא במודלים מעבדתיים כי גם זנים אחרים של תמרים, כמו תמר צהוב
(ברהי), דרי ודקל נור, לא רק שהם עשירים בנוגדי חמצון, אלא הם גם בעלי יכולת לעכב את חמצון ה-LDL
("הכולסטרול הרע") ולזרז סילוק כולסטרול מתאים הנמצאים בדופן העורק, ובכך לתרום להאטת התהליך הטרשתי.

מחקרים נוספים מראים כי אפילו לסוכרים הטבעיים של התמר פעילות נוגדת חמצון. באחד המחקרים הושוותה
תכולת נוגדי חמצון בתחליפים שונים לסוכר. בסוכר לבן ובסירופ תירס נמצאו כמויות מזעריות, סירופ מייפל, סוכר
חום ודבש הכילו כמויות אמצע וסוכר תמרים ומולסה הכילו את הכמויות הגבוהות ביותר של נוגדי חמצון.


תמיד כדאי שתהיה בבית, במשרד או בדרך, קופסת תמרים מהזן שאוהבים. 3-2 תמרים יוכלו לספק את התשוקה
למתוק בדרך המהנה והבריאה ביותר. קיימים בשוק זנים שונים של תמרים בעלי טעמים ומרקמים שונים, כך שכל
אחד יכול לבחור את הזן המועדף עליו. מג'הול –עסיסי ומתוק, חלאווי – בטעם טופי קרמל, דקל נור – בטעם דבש,
דרי - שוקולדי, אמרי – מעט יבש ומתקתק, חדראווי - ארומתי, תמר צהוב (ברהי) – קריספי מתוק, תמר לח (חיאני) –
גלידתי ומרענן.

קצת מידע על התמר

תמיד כדאי שתהיה בבית, במשרד או
בדרך, קופסת תמרים מהזן שאוהבים.
2-3 תמרים יוכלו לספק את התשוקה
למתוק בדרך המהנה והבריאה ביותר.

קיימים בשוק זנים שונים של תמרים בעלי
טעמים ומרקמים שונים, כך שכל אחד
יכול לבחור את הזן המועדף עליו:
מג'הול - עסיסי ומתוק, חלאווי - בטעם
טופי קרמל, דקל נור - בטעם דבש, דרי -
שוקולדי, אמרי - מעט יבש ומתקתק,
חדראווי - ארומתי.